Douwenocht

Alles over ondernemen

Tips voor hoe je een goede PowerPoint maakt

Een PowerPoint maken is een groot en belangrijk deel van jouw presentatie. Natuurlijk wil je dat die zo goed mogelijk gaat en dat jij professioneel overkomt en tegelijkertijd de informatie zodanig overbrengt dat je publiek het snapt zonder te veel na te hoeven denken. Verder kan je met jouw presentatie een goed indruk achter laten als dit voor een nieuwe klant is. Dus zomaar het winnende attribuut tussen jou en je concurrent!

Maar hoe maak je nou de beste PowerPoint en wat moet je er allemaal in verwerken? Dat ga je leren in de tips die je verder in deze tekst zal vinden. 

De tips voor jouw PowerPoint presentatie


Jouw PowerPoint design kan een hoop vertellen over je bedrijf of over jou als medewerker. Met hand van deze tips zal jij een indrukwekkende presentatie kunnen geven.

Tip 1: Inleiding
Zorg dat jouw start pagina van de presentatie meteen de aandacht trekt van iedereen en een duidelijk beeld geeft van waar jij het over gaat hebben in de tijd dat je voor je publiek zal staan. Met alleen een woord van het onderwerp kan je dit beeld snel geven. 

Tip 2: Kleuren indeling
De kleuren van jouw huisstijl in je bedrijf zijn altijd het zelfde zodat het makkelijk te herkennen is. Doe dit ook met je PowerPoint. Let ook goed op welke kleuren je gebruikt voor tekst en achtergrond. Als je steeds felle kleuren gebruikt kan dit vervelend zijn om lang naar te kijken. 

Tip 3: Foto’s verwerken
Als je foto’s gebruikt bij elke dia, zet dan een vaste plek vast van waar deze terecht komen te staan. Erg belangrijk als je continuïteit hebt. Verder is de verhouding belangrijk met tekst. Denk dan aan de grootte hiervan.

Tip 4: Tekst
Als we het er toch over hebben. Tekst, een hele lap tekst achter je terwijl je aan het presenteren bent kan aandacht van jou afhalen en mensen gaan dan de tekst lezen. Kleine en belangrijke bullet points waar jij het over gaat hebben op die pagina zijn een veel betere optie.
Bij diagrammen of tabellen waar je veel getallen moet tonen, wordt dit een lastigere taak. Wees dan wel zeker dat je het minimaliseert wat op het scherm komt te staan, getallen afronden kan al een hoop schelen. Zo kan je het nodige laten zien en behoud je de aandacht.

Tip 5: Animaties
In Microsoft PowerPoint kan je handig animaties toevoegen bij alles. Zo kan je de nieuwe dia in laten vliegen, of tekst letter voor letter in laten stromen. Harstikke leuk maar kan erg afleiden of onprofessioneel overkomen. Zorg dat je het beperkt en alleen de animaties gebruikt die jouw helpen. Dus bullet points pas in beeld laten komen zodra jij dat wilt. Tip 6: Eind dia
De eind dia is jouw afsluiter. Je kan een samenvatting maken zodat je zeker weet dat alles bij jouw publiek is binnen gekomen. Ook is dit de laatste indruk die zij van jou zullen krijgen. Net zo belangrijk als de eerste!